Op zoek naar de schildpadden in Tortuguero.. - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu Op zoek naar de schildpadden in Tortuguero.. - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de schildpadden in Tortuguero..

Blijf op de hoogte en volg Lissy

01 December 2014 | Nederland, Den Hoorn

We gingen vanaf San Jose met een shuttle service naar Tortuguero. Toen deze bus 5 min te laat kwam kregen we lichtelijke stress, maar het kwam gelukkig allemaal goed. Wat erg fijn was, was dat er een chinees stel mee reed in het busje en die vrouw was nogal luidruchtig en aanwezig. Zij zorgde dan ook voor de nodige entertainment tijdens de reis en we hebben hard gelachen. De reis was comfortabel, op een paar hobbel weggetjes na en werd vervolgd door een stoere boottocht. Eigenlijk was de reis al een soort tour opzich, waarbij we langs verschillende plantages kwamen en met de boot zelfs dieren hebben gezien en we vaarde dwars door de natuur. Helaas wel alleen maar regen, regen en nog eens regen..

Bij het eiland aangekomen, nog steeds alleen maar regen. Met bakken uit de hemel. Die dag hebben we dan ook weinig gedaan en vooral op onze kamer gelegen. We verbleven in hostel `La Casona´, 50 meter van de hoofdstraat en 50 meter vanaf het strand. Wel zijn we in regenjas nog even het huis uit geweest om wat voedsel tot ons te nemen. 'S middags gegeten bij Tutti's en 's avonds wat simpels uit de supermarkt.

De dag erna konden we alles beter verkennen. Tortuguero (wat schildpaddendorp betekent) is een klein eilandje met een totaal andere bevolking dan die we tot nu toe hebben gezien. Er hangt hier een soort antilliaans sfeertje met dikke billen en rastapruiken en vooral een alles-mag-en-niks-moet mentaliteit. Geen auto's en geen luxe dingen. 'S ochtends regende het nog steeds. Maar tot onze grote verbazing ging later op de dag de zon zelfs schijnen. Geen twijfel mogelijk, bikini aan en zonnen maar, want voor je het weet regent het hier weer. We hebben heerlijk in de tuin van ons hostel gezeten en wat rond gewandeld door de hoofdstraat die maar liefst 200 a 300 meter lang is.

'S avonds gingen we op zoek naar baby schildpadden die misschien richting de zee zouden gaan. Helaas is het broed seizoen van de schildpad al voorbij en zijn wij eigenlijk net te laat om dat mee te maken. Maar toch hebben wij wat kleine baby schildpadjes kunnen zien, omdat een hond ze had uitgegraven. Deze waren erg schattig om te zien, maar nog niet klaar voor het grote leven dus nog even terug in het zand begraven door een schildpadden vrijwilliger. Daarna nog even een wandeling gemaakt over het strand met prachtige luchten van zon en wolken. We hebben gegeten bij 'Fresh Fruits', waar ze echt van alles hebben en alles is lekker.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg voor een kano tocht door het nationale park. Wij zaten voor in de kano (hoefde niet te peddelen), een ander stel achter ons (moest wel peddelen :p) en achterop de kano stond onze gids met zijn verrekijker binnen hand bereik. Het park bestaat uit tropisch regenwoud, moerassen en kanalen. Hierbij hebben we ons ogen uit gekeken, het was echt adembenemend mooi. De natuur was zo stil en dit gaf een bepaalde rust waardoor wij alleen maar konden genieten van wat we allemaal zagen. We gingen over kalme wateren en jungle achtige bossen. Ook hebben we nog wat dieren gespot als apen, leguanen, kaaimannen, vogels en andere mooie tropische dieren. We hebben nog lang nagenoten van dit mooie avontuur. En omdat we toch al hadden betaald voor het nationale park zijn we 's middags nog maar even het park ingegaan op het eiland zelf. We waren er helemaal klaar voor, kaplaarzen aan, lange broek en muggenspray. Nou binnen 2 min stonden we weer buiten want er was geen moer aan haha. 'S avonds waren we de gelukkige om een baby schildpad naar het water te zien kruipen, dit was super om te zien!

Doeeeeeei

• 02 December 2014 - 19:31

Maaike:

Prachtig zeg! Wat een mooie natuur! Geniet er nog maar even lekker van! Groetjes uit een koud Nederland.