De wielen van bus gaan rond en rond.. - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu De wielen van bus gaan rond en rond.. - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu

De wielen van bus gaan rond en rond..

Blijf op de hoogte en volg Lissy

20 November 2014 | Nederland, Den Hoorn

Het gebeurt regelmatig dat de bus maar net aan de berg op komt en dat de versnellingen niet optimaal werken. Het scheelt dan ook maar weinig of we rijden zo weer achteruit die berg af. Dan kijken we elkaar aan en hopen op het beste haha. Vorige week was het dus zo een dag waarbij het niet echt op rolletjes liep en kwam onze bus tot stilstand. De chauf ging even rondbellen met het verzoek voor wat hulptroepen. Nadat de monteur langs was gekomen en we een half uur verder waren ging de tocht weer verder. De terugweg gebeurde er weer precies het zelfde! Waarschijnlijk mogen de bussen die in NL afgekeurd zouden worden, hier nog even de laatste jaartjes uitzitten :p Uiteraard maakte niemand zich druk, want als je ergens te laat komt is het hier geen probleem. Tranquillo en Pura Vida zijn hier de sleutelwoorden.

Hier in Costa Rica hebben we pas weinig klokken gezien die het ook daadwerkelijk doen, zoals bijvoorbeeld 2 a 3 klokken in ons huis. Zo was het na 4 weken nog steeds half 11 ;) Nee, één ding is duidelijk: de mensen nemen de tijd hier niet zo nauw. En ondanks dat de klokken niet werken, lopen ze ver op de feiten vooruit als het om kerst gaat. Zo zijn alle winkels versierd in het kerstthema en dragen de caissières een kerstmuts. Ook de schappen liggen vol kerstballen, slingers, decoratie en voedsel gehuld in een kerstverpakking.

De wegen zijn hier ook niet al te best, en dit komt voornamelijk door het asfalt. Blijkbaar willen ze hier ook zoveel mogelijk werkgelegenheid bij creëren, want als er ergens een gat in de weg zit, wordt alleen dat ene stukje even geasfalteerd en de rest blijft onbewerkt. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat de volgende dag weer een ander stukje van 1 meter bij 1 meter gevuld kan worden. Wij zouden denken, doe meteen even heel die weg, dan kan je er weer een paar jaar mee vooruit.

Het gebeurt ook wel eens dat er een protest midden op straat plaatst vind. En aangezien er in Costa Rica meestal maar één manier is om op een bestemming te komen, omdat er maar één weg is, ligt meteen alles stil. Zo reden we laatst terug van Palmares en stond er ineens politie. Wij dachten minstens dat er een ongeluk was gebeurd, maar wat bleek dus, zo'n 5 km verderop was er een klein protestje van 15 man die de weg hadden afgezet met een paar blokken hout haha. Naar schatting zo een 5/6 agenten die het verkeer moesten regelen en ervoor moesten zorgen dat het hout werd weggehaald. Nou na 50 houten takken en blokken konden we na een half uur eindelijk verder. God god wat een belevenis weer hier :p

Bij de kinderen is het nog steeds leuk. We hebben ballonnen versierd, slingers geknutseld, spelletjes gedaan, mooie tekeningen gemaakt en nog veel meer! Elke dag met die bijna-uit-elkaar-vallende-stink-bus reizen naar Palmares worden we echter wel een beetje zat ondertussen.

Bij Xiena (onze gastmoeder) in huis gaat alles nog goed en we genieten nog steeds elke dag van haar heerlijke kook kunsten. We hebben laatst ook Nederlandse pannenkoeken voor ze gemaakt. Dit was nog niet zo makkelijk als wij dachten, want echt een goede koekenpan of spatel hadden we niet, en we moesten het doen met het basisrecept. Maar al met al is het ons gelukt en smaakte de Hollandse pannenkoeken heerlijk! Verder vermaken we ons nog steeds prima en genieten volop van alle avonturen.

Buenos!

• 23 November 2014 - 14:38

Maaike:

Heerlijk dat relaxte zonder op de tijd te letten. Geniet er nog maar even van want voor jullie het weten zit je weer in de 'ouderwetste' achtbaan.