Het dagelijks leven in Atenas en omstreken - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu Het dagelijks leven in Atenas en omstreken - Reisverslag uit Den Hoorn, Nederland van Lissy Bentvelsen - WaarBenJij.nu

Het dagelijks leven in Atenas en omstreken

Blijf op de hoogte en volg Lissy

06 November 2014 | Nederland, Den Hoorn

Het gezin
De familie waar wij verblijven is heel gastvrij en zorgzaam. Onze gastmoeder vind het vooral leuk om vrijwilligers in huis te nemen, zodat ze zich niet alleen voelt. Haar man is namelijk 4/5 dagen aan het werk op de vrachtwagen in Nicaragua en de 2 dochters hebben het druk met school. Wij hebben dan ook het meest te maken met Xiena, de moeder. Elke dag kookt zij voor ons en het is elke x weer een verrassing wat er op ons bord zal liggen. Meestal eten we ´s middags het zelfde als ´s avonds. Vaak is het rijst met groente of iets anders typisch lokaals, waardoor we meteen kennis maken met de costa ricaanse keuken. Tot nu toe vinden we eigenlijk alles wel lekker en ook vraagt ze soms wat we willen. Zo krijgt lisa elke dag standaard een kop koffie en lissy een glas water. Ook wast zij één keer per week onze was, wat ook erg fijn is, aangezien we nogal eens flink transpireren met deze temperaturen :p

Dagelijkse routine
Elke maandag, dinsdag, woensdag en donderdag ochtend om 8 uur nemen wij de bus naar Palmares waar het weeshuis zich bevind. De busreis duurt ongeveer 40 min en daarna nog 20 min lopen. De ene chauf rijd net iets fijner dan de ander, en het gebeurt dan ook regelmatig dat Lisa een beetje wagen ziek wordt tijdens deze reis door de bergen, heuvel af, heuvel op, bocht naar rechts, bocht naar links. Eenmaal bij het weeshuis aangekomen is het vooral onze taak om lekker met de kids bezig te zijn. Zo zijn we vaak creatief bezig met tekenen, kleuren, knippen en plakken. Maar ook spelletjes worden regelmatig gespeeld, zoals kaartspellen, puzzels, touwtje springen en voetbal.

De tías (de zorgmoeders) hebben strikte regels in het huis. Zo mogen wij bijvoorbeeld niet de zorg aandacht aan ze geven, zoals de kids optillen, op schoot nemen of troosten. Ook mogen we geen foto’s maken met of van de kids. Dit alles om te voorkomen dat de ‘band’ tussen ons en de kids te sterk wordt, zodat als wij weggaan het gemis niet te groot wordt. De kinderen zijn allemaal ongeveer tussen de 3 en 13 jaar. Ze zijn erg speels en leergierig. Zo krijgen we bijvoorbeeld af en toe Spaanse les van ze met verschillende woordjes of lezen wij wat voor. Laatst ging een van de kinderen op zoek naar dingen in de achtertuin om het Spaanse woord te leren aan ons, zoals een mier, een spin, een spinnenweb en een vlinder. Zulke momentjes zijn dan erg leuk en schattig. Om 12.15 nemen we de bus weer terug naar Atenas.

De eerste 2 weken hebben we elke maandag, dinsdag, woensdag en donderdag in de middag ook nog 2 uur Spaanse les van David. Deze lessen zijn erg leuk en gevarieerd. Zo zitten we bijvoorbeeld de ene keer in het gebouw zelf en een andere keer leren we Spaanse op straat of in een koffietentje. Ook kunnen we zelf elke les aangeven wat we willen leren of oefenen en als we ter plekke iets willen weten roepen we dat gewoon. Ook is David vaak onze raadpleger voor onze trips en plannen in Costa Rica.

’S avonds zijn we meestal gewoon lekker thuis. Dan maken we wat huiswerk voor Spaans, plannen we onze volgende tripjes en kijken we vaak lekker een serie of een filmpje. En af en toe doen we wat kleine boodschapjes of drinken we ergens een bakkie of halen we een ijsje.

¡Pura Vida! (De Costaricaanse manier om te zeggen dat alles oke is, dat het leven is om van te genieten)

  • 08 November 2014 - 23:04

    Oma Moor:

    Hallo lieve meiden het gaat wel goed met jullie ails ik het zo leest .Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt de tijd gaat wel weer snel .Het lijkt wel op de kids in Bolivia ze zijn iets kleiner vaak bab
    op de foto,s .Het gaat hier goed ik ben vanmiddag naar het stoffenpakhuis geweest een leuk lapje gekocht dus ga ik er tegenaan . Ik ga vrijdag naar Andre Rieu in Rotterdam voor mij wel leuk maar niet voor jullie. Ik vind het leuk om het verslag te lezen ik kijk vaak op de comp of er iets op staat .Het was zondag stil maar Jesse kom ook weer dus vind ik het gezellig.Lis je weet weer het een en ander ik spring van de hak op de tak maar dat moet je maar nemen. Ik wens jullie nog een leuke tijd geniet er van doe Lisa ook de groeten van mij en tot het volgende bericht Gr Li en Li xxx van Oma

  • 08 November 2014 - 23:28

    Oma Moor:

    Lis dom van mij ik zag te laat de Foto,s het is daar mooi bij de zee ,en de beesten die luiaard en de apen
    ik geloof dat ik maar niet kom ik hou het maar bij de duifjes .Een leuk huis hebben jullie daar hoe is het daarbinnen is het nog koel, want hoe warm is het daar . Gaat dat goed met David met de les .Nu ben ik klaar .ik ga nu naar bed welterusten meiden .Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lissy

Lisa en Lissy gaan twee maanden naar Costa Rica.

Actief sinds 21 Okt. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 9846

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2014 - 23 December 2014

Twee maanden Costa Rica

Landen bezocht: